ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ ИНОЯЗЫЧНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ У СТУДЕНТОВ НЕЯЗЫКОВЫХ ГРУПП

ПРОБЛЕМЫ ФОРМИРОВАНИЯ ИНОЯЗЫЧНОЙ КОММУНИКАТИВНОЙ
КОМПЕТЕНЦИИ У СТУДЕНТОВ НЕЯЗЫКОВЫХ ГРУПП

Настоящее исследование является теоретическим обзором проблемы формирования иноязычной коммуникативной компетенции у студентов. В работе рассматриваются подходы зарубежных и российских исследований к содержанию и структуре иноязычной коммуникативной компетенции, а также рассматриваются методы формирования иноязычной коммуникативной компетенции.

Ключевые слова: иноязычная коммуникативная компетенция; неязыковые группы; особенности обучения иностранному языку; цели и содержание обучения.

ВВЕДЕНИЕ
За последние годы роль иностранного языка в мировом и в казахстанском обществе существенно изменилась, его стали рассматривать как средство обеспечения успешной жизнедеятельности людей. Иностранный язык стал одним из важных и весомых факторов социального и культурного развития личности.
Актуальность данной работы продиктована рядом обновлений в процессе обучения иностранного языка, в частности пересмотром целей обучения и программ, внедрением инновационных методов, совершенствованием приемов, необходимых для личностного развития обучаемого.
Общество хочет видеть специалиста с соответствующим уровнем профессионализма не только в своей сфере труда, но и с достаточно высокоразвитой иноязычной компетентностью. То есть выпускник вуза должен владеть иностранным языком на таком высоком уровне, позволяющем ему активно и свободно использовать его в сфере своей профессиональной деятельности. В связи с этим в системе образования Республики Казахстан происходят кардинальные изменения, активно внедряется политика полиязычия в образовательный процесс. Стратегически важной задачей языковой политики Казахстана является необходимость овладения казахским, английским и русским языками. При этом не менее важно сохранение национальных образовательных традиций, развитие у выпускников высших учебных заведений профессионально важных качеств, соответствующих международным стандартам, развитие компетенций родного, государственного и иностранного языков. Данная статья нацелена на теоретический обзор формирования коммуникативной компетенции. Формирование иноязычной коммуникативной компетенции в профессиональном образовании особенно актуально, так как в этот период студент проходит профессиональную, личностную, общекультурную подготовку, а иностранный язык позволяет расширить эти горизонты. Для достижения данной цели нам необходимо решить следующие задачи:
— определить методико-теоретическую базу по проблеме исследования;
— изучить методы, используемые при формировании иноязычной коммуникативной компетенции;

ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ
1.Аспекты изучения коммуникативной компетенции
На сегодняшний день вопросы коммуникативного обучения иностранному языку, нацеленного на достижение практического результата, приобретают особое значение. Дисциплина «иностранный язык» является обязательной во всех звеньях профессионального образования, целью которого является формирование и развитие коммуникативной компетенции будущего специалиста. Овладение студентами коммуникативной компетенции заключается в таком владении общением на иностранном языке, которое позволяет использовать его в сфере науки образования, техники и производства.
Проблемам формирования и развития коммуникативной компетентности в процессе изучения языка посвящены труды многих ученых как (Д.Хаймз, Дж. Савиньон, Г. Пифо, М. Н. Вятютнев, И. А. Зимняя, Н. И. Гез, Е. И. Пассов, И. Л. Бим, В. В. Сафонова, Д. Равин и др.). Несмотря на большое количество работ и публикаций, посвященных данной проблеме, многие ее аспекты не получили должного рассмотрения. Существует ряд причин неопределенности при толковании термина иноязычной коммуникативная компетенции: это многоаспектность данной категории; особенности перевода данного термина с английского языка «communicative competence» как «коммуникативная компетентность» и как «коммуникативная компетенция». Эта нечеткость границ термина приводит к наличию многочисленных дефиниций: коммуникативные умения, коммуникативная грамотность, коммуникативное совершенство, речевая компетентность, коммуникативные способности, и др. Вслед за учеными А.В.Хуторским, В.В.Сафоновой, мы разделяем понятия «компетентность» и «компетенция». В случае если личностные качества обучающихся мы рассмотрим как «данность», а приобретение коммуникативного опыта как перспективу, то именно от наличия (либо отсутствия) коммуникативной компетенции будет зависеть уровень профессионализма специалиста, его профессиональная коммуникативная компетентность. Термин «компетентность» определяется как способность человека к практической деятельности, а «компетенция» как содержательный компонент данной способности в виде знаний, умений, навыков [5], [7].
По мнению М.Н.Вятютнева, коммуникативная компетенция — это реализация программ речевого поведения в зависимости от способности человека ориентироваться в той или иной обстановке общения; умение систематизировать ситуации в зависимости от темы, задач, коммуникативных установок, возникающих у студента до беседы, а также во время беседы в процессе взаимной адаптации [2]. Н.И. Гез, описывая сущность коммуникативной компетенции, определяет ее «как способность правильно использовать язык в разнообразных ситуациях» [3]. Согласно формулировке автора, коммуникативная компетенция помимо знаний о языке, включает в себя умение соотносить речевое высказывание с целями ситуации общения, с пониманием взаимоотношений общающихся сторон, а также умение правильно организовать речевую деятельность с учетом социальных и культурных норм коммуникативного поведения» [3]. И.Л. Зимняя трактует коммуникативную компетенцию с точки зрения психологии как «овладение сложными коммуникативными навыками и умениями, формирование адекватных умений в новых социальных структурах, знание культурных норм и ограничений в общении, знание обычаев, традиций, этикета в сфере общения, соблюдение приличий, воспитанность; ориентацию в коммуникативных средствах, присущих национальному, сословному менталитету».
В понимании всех составляющих компонентов коммуникативной компетенции и механизма их взаимодействия не существует единства. Иноязычная коммуникативная компетенция имеет сложную многокомпонентную структуру. Применительно к обучению ИЯ, в документе Совета Европы под названием «Общеевропейские компетенции владения
ИЯ: Изучение, преподавание, оценка» («Common European Framework of Reference: Learning, Teaching, Assessment» (1996) была предложена модель ИКК, состоящей из трех компонентов: лингвистического, социолингвистического и прагматического [8]. Лингвистический (языковой) компонент включает лексические, грамматические, фонологические знания и умения. Социолингвистический компонент — это способность пользоваться социокультурным контекстом, его элементами, которые соответствуют для порождения и восприятия речи с точки зрения носителей языка: обычаи, нормы, правила, социальные условия, речевое поведение, страноведческие знания и т.д. Прагматический компонент помимо общих компетенций включает экстралингвистические элементы, обеспечивающие общение (мимика, жестикуляция и др.) Зарубежные исследователи выделяют от трех до шести базовых компонентов. Голландский ученый Ян Ван Эк выделяет такие компоненты как: лингвистический, социокультурный, социолингвистический, стратегический, дискурсивный, социальный [10]. Французский ученый Дж.Савиньон в своих исследованиях описывает четыре компонента: грамматический, социолингвистический, компенсаторный и компетенцию речевой стратегии [9]. Под дискурсивной (речевой) компетенцией понимается совершенствование коммуникативных умений в четырех видах речевой деятельности (говорении, аудировании, чтении и письме); а так же как умение планировать и организовывать свое речевое и неречевое поведение. (Компенсаторная) компетенция – это комплекс специальных умений и навыков, который позволяет компенсировать недостаточность знания языка при получении и передаче иноязычной информации. Социокультурная компетенция подразумевает комплекс знаний о национальных и культурных особенностях страны изучаемого языка, и способов их применения в процессе общения. Формирование данной компетенции проводится в контексте диалога культур, способствует достижению межкультурного понимания между людьми и становлению их толерантного отношения к инокультуре.
В.В.Сафонова выделяет следующие компоненты иноязычной коммуникативной компетенции: языковую (грамматическую, лингвистическую); речевую (прагматическую, стратегическую, дискурсивную); социокультурную (социолингвистическую, лингвострановедческую) компетенции [5]. Данные компоненты наиболее ясно отражают содержание иноязычной коммуникативной компетенции и соответствуют целям обучения иностранному языку в неязыковом вузе. Результативность и эффективность работы по формированию иноязычной компетенции будущего специалиста определяется уровнем сформированности перечисленных компонентов.
Вслед за М.А. Бушуевой мы считаем, что процесс формирования иноязычной коммуникативной компетенции будущего специалиста должен учитывать специфику обучения иностранному языку в неязыковом вузе и основывается на следующих педагогических условиях:
-обозначить состав содержания коммуникативной компетенции на анализе соответствующей профессиональной деятельности;
-поэтапность формирования иноязычной коммуникативной компетенции;
-усиление процесса формирования иноязычной коммуникативной компетенции;
-погружения в иноязычную среду посредством проведения конференций, ролевых и деловых игр, чтения оригинальной литературы.
2. Методы формирования ИКК
В настоящее время высшие учебные заведения ставят задачу не только существенно обновить содержание обучения иностранным языкам, но и ввести новые способы формирования коммуникативной компетенции будущих специалистов. При отборе подходов формирования коммуникативной компетенции студентов учитывается соответствие форм и методов учебной работы поставленным целям формирования компетентностного специалиста. Для этого нужно отобрать такие подходы, которые будучи направленными на формирование компетенций, могут быть названы компетентностными. Компетентностными являются те формы и методы работы, которые имеют не только учебное, но и жизненное обоснование, при этом формирование компетенций студентов зависит от их активности.
В процессе обучения иностранному языку студентов можно использовать, например, следующие компетентностные технологии:
-Метод проектов
-Метод дебатов
-Кейс-стади (Case study)
-Игровая технология (языковые игры, ролевые игры, драматизация).
-Проблемные дискуссии.
-Технология интерактивного обучения (в парах, малых группах).
Рассмотрим их подробно. Метод проектов является одной из современных технологий обучения иностранным языкам. Под методом проектов Е.С. Полат понимает способ достижения цели через разработку проблемы, которая должна завершиться реальным практическим результатом. Результат можно увидеть, осмыслить, применить в реальной практической деятельности. Для достижения такого результата, обучающимся необходимо самостоятельно мыслить, находить и решать проблемы, уметь прогнозировать возможные результаты и последствия разных вариантов решения. Метод проектов сфокусирован на самостоятельной деятельности учащихся — индивидуальной, парной, групповой, осуществляемые учащими в течение определенного времени. Использование данного метода в обучении иностранному языку позволяет развивать активную мыслительную деятельность обучающихся. Таким образом, данный метод является не только творческим и развивающим деятельность обучающихся, но и стимулирующим их коммуникативную деятельность [11].
Одним из способов организации компетентностно-ориентированного обучения является метод дебатов. По данным толкового словаря С.И. Ожегова и словарю иностранных слов, дебаты — это прения, обмен мнениями на каком-либо собрании, заседании». Дебаты как метод имеют свою особенность. Это не просто свободный обмен мнениями по какому-либо вопросу, а также дискуссия по определенным правилам. Целью дебатов является не только полное раскрытие какой-либо темы, но и выработка критического мышления, умение отстаивать свою точку зрения.
Метод дебатов универсален по своему характеру, так как может быть наполнен любым содержанием, он является одним из способов развития иноязычной коммуникативной компетенции, с одной стороны, и навыков социального взаимодействия, с другой [12].
Кейс — стади (метод анализа ситуаций) заключается в обсуждении проблемной ситуации и поиске решения проблемы. Кейс-стади «позволяет сделать акцент на активной мыслительной деятельности обучающихся, требующей для своего оформления владения определенными языковыми средствами». Отмечают, что кейс-стади ориентирован на «формирование ключевых профессиональных компетенций, таких как умение анализировать в короткие сроки большой объем информации и принимать решения в условиях стресса, развитие коммуникабельности, повышение уровня владения языком во всех видах речевой деятельности – аудировании, говорении, чтении и письме [4].
Научить применять иностранный язык в практической деятельности, использовать языковые и речевые навыки в условиях «живой» коммуникации помогают ролевые игры. Ролевая игра представляет собой условное воспроизведение ее участниками реальной практической деятельности. Ролевые игры могут быть профессиональными, деловыми, и социально-бытовыми. Ролевая игра мотивирует речевую деятельность. У обучающихся появляется желание что-то сказать, что-либо спросить, выяснить, доказать какую-либо идею. Таким образом, ролевая игра активизирует стремление учащихся к контакту друг с другом, учит преодолевать и разрушать барьеры, создает условия равенства в речевом общении. Игровые технологии могут применяться на любом этапе обучения для предъявления и повторения новой лексики, для проверки правописания слов, для развития навыков монологической и диалогической речи, для обобщения изученного материала. В ней всегда представлена ситуация, которая создается как вербальными, так и невербальными средствами обучения: презентации, графическими, монологическими (диалогическими) текстами. Роль игры в обучении иностранному языку нельзя недооценивать, так как она позволяет сделать учебный процесс привлекательным и интересным, снимает психологическое утомление, не просто организует процесс общения, но и максимально приближает его к естественной коммуникации, стимулирует самостоятельную речемыслительную деятельность учащихся [2].

ВЫВОДЫ
Изучив теоретико-методологическую базу по проблеме исследования, рассмотрев различные модели ИКК, следует отметить, что представленные структуры данной компетентности имеют как некоторые общие, так и различные компоненты. Так, все ученые выделяют лингвистическую или языковую компетенцию как (знание фонетики, грамматики и лексики), без которой невозможно говорить о коммуникативной деятельности в принципе.
Большинство исследователей также выделяют такие компетенции, как социолингвистическая и компенсаторная компетенции, что объясняет важность учета социокультурной специфики коммуникации и владение коммуникативными стратегиями, необходимыми для наиболее эффективного решения коммуникативных задач. Ряд ученых выделяют также такие виды компетенций, как дискурсивная (коммуникативное употребление языка), прагматическая (достижение коммуникативной цели), социальная, учебно-познавательная. На основании вышеизложенного можно прийти к выводу, что ИКК — это способность средствами изучаемого языка осуществлять речевую деятельность в соответствии с целями и ситуацией общения в рамках той или иной сферы деятельности.
Поэтапное формирование коммуникативной иноязычной компетенции при использовании проблемных методов (дебаты, кейс- стади, ролевая игра, дискуссия, проект) позволяет достичь более высокого уровня. Система проблемных методов может быть использована не только на продвинутом, но и на базовом этапе обучения. Для реализации проблемного обучения необходимо тщательно подбирать учебный материал, разработать комплекс упражнений, направленных на развитие коммуникативной компетенции студентов вуза.

СПИСОК ИСПОЛЬЗОВАННЫХ ИСТОЧНИКОВ
1 Бим И.Л.Концепция обучения второму иностранному языку (немецкому на базе английского) / И. Л. Бим. – Обнинск: Титул, 2001. – 48 с.
2 Вятютнев М.Н. Коммуникативная направленность обучения русскому языку в зарубежных школах / М.Н.Вятютнев // Русский язык за рубежом. – 1977. – № 6. – 38 с.
3 Гез Н. И. Формирование коммуникативной компетенции как объект зарубежных методических исследований // Иностранные языки школе. – 1985. – № 2. – С. 17– 24.
4 Зимняя И.А. Психология обучения иностранным языкам в школе. – М.: Просвещение, 1991.– 221 с.
5 Сафонова В.В. Социокультурный подход к обучению иностранному языку как специальности: Автореф. докт. диссерт.– М., 1993.-47 с.
6 Стратегия модернизации содержания общего образования: Материалы для разработки документов по обновлению общего образования / координатор группы – А.А. Пинский // Минобразования России и Национальный Фонд подготовки кадров «Совершенствование и развитие системы государственных образовательных стандартов и тестирования» – М.:2001
7 Хуторской А.В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты // Интернетжурнал «Эйдос». – 2002. – 23 апреля. http://www.eidos.ru/journal/2002/0423.htm
8 Hutmacher Walo. Key competencies for Europe//Report of the Symposium Berne, Switzezland 27–30 March, 1996. Council for Cultural Co-operation (CDCC) a //Secondary Education for Europe Strsburg, 1997.
9 Savignon, S. J. Communicative Competence: Theory and Classroom Practice. (2nd ed.). USA: McGraw-Hill, 1997.
10 J. A. Van Ek. Waystage 1990: Council of Europe Conseil de L’Europe.Cambridge
University Press, 1999
11 Алмазова Н.И. Межкультурная компетентность: дискурсивноориентированный подход к дидактическим проблемам // Текст – Дискурс – Стиль коммуникации в экономике: cб. науч. ст. СПб. 200
12 Анохин П.К. Узловые вопросы теории функциональной связи. М., 1980

Ж.М. Мухатова, Л.Е.Дальбергенова
Тілдік емес топ студенттерінің шет тілдік коммуникативтік құзыреттілігін қалыптастыру мәселелері
1,2Ш.Уәлиханов атындағы Көкшетау мемлекеттік университеті
Көкшетау қ., Қазақстан Республикасы
Бұл зерттеу студенттердің шет тілді коммуникативтік құзыреттілігін қалыптастыру мәселесіне теориялық шолу болып табылады. Жұмыста шет тілді коммуникативтік құзыреттіліктің мазмұны мен құрылымына шетелдік және ресейлік зерттеулердің тәсілдері қарастырылады,сонымен қатар шет тілді коммуникативтік құзыреттілікті қалыптастыру әдістері қарастырылады.

Zh.M.Mukhatova, L.E. Dalbergenova
Problems of formation of foreign language communicative competence of students of non-linguistic groups
1,2 Sh. Ualikhanov Kokshetau State University
Kokshetau, Kazakhstan This study is a theoretical overview of the problem of formation of foreign language communicative competence of students. The paper discusses the approaches of foreign and Russian studies to the content and structure of foreign language communicative competence, as well as the methods of formation of foreign language communicative competence.
UDC 82.0
N. Nemchenko1 , I. Mukhamejanov2
1 Candidate of Philological Sciences, docent of Kokshetau State University named after
S.Ualikhanov, Kokshetau, Kazakhstan, e-mail: nnemchenko@inbox.ru
2 2 nd year master student, Kokshetau State University named after S.Ualikhanov, Kokshetau, Кazakhstan, e-mail: ilias.mt14@gmail.com

CRITICAL THINKING AS MEANS OF DEVELOPING COGNITIVE SKILLS

This article discusses the relevance and importance of critical thinking. The concept of critical thinking is concerned from different points of view; its main characteristics are described. The main characteristics of designed educational manual oriented on the critical thinking development are presented. The examples of exercises of the educational manual are given.

Keywords: critical thinking, cognitive skills, educational manual, interpretation, analysis, logical inference, creative-critical thinking.

INTRODUCTION
Modern society is a dynamic system that can be characterized by rapid and diverse changes occurring in different areas of life. Adaptation of personality in this society implies the ability to reconstruct old and construct new values, norms, principles. This adaption requires well-developed critical thinking skills. The personality with such skills can be formed by a personality-oriented education system. The purpose of this education is to develop the ability to think adequately, freely and creatively.
A person makes decisions as an individual, also as a representative of society (elections, voting) that demonstrates that he determines not only the direction of his own life but also the direction of society development and the whole state as a whole. This understanding of correlation individual points of view with the worldview of other representatives of society and the implementation of one’s own activities with the interests and actions of other people will allow the formation of certain thinking skills. In this case, critical thinking skills play an important role.
There is no doubt that the ability to think critically is one of the primary goals of education in the 21st century that has direct connection with language teaching and learning as well as with our daily life. Since 1990, teachers have increasingly realized the necessity of developing students’ ability to think critically while taking EFL courses in higher education institutions [1].

MAIN PART
Critical thinking means making reasoned judgments that are logical and well-thought out. It is a way of thinking in which you don’t simply accept all arguments and conclusions you are exposed to but rather have an attitude involving questioning such arguments and conclusions. It requires the ability to see what evidence is involved to support a particular argument or conclusion [2].
Critical thinking involves considering all the structural elements of thought: goal, problem or question in the issue; assumptions; concepts; empirical conclusion; reasoning leading to conclusions; meaning and consequences; objections from alternative points of view. Critical thinking is responding to variable objects, questions and goals which are included in a system of different ways of thinking, including: scientific thinking, mathematical thinking, historical thinking, anthropological thinking, economic thinking, moral thinking and philosophical thinking.
Critical thinking can be considered as a phenomenon that has two components: 1) a set of skills in the formation and processing of information and beliefs; 2) a habit based on intellectual commitment to use these skills to control behavior. It is an opposition to: 1) simple obtaining and keeping information because it provides a special means to obtain and keep information; 2) a simple possession of a set of skills because this thinking involves their constant usage; 3) the simple usage of these skills without accepting their results.
According to some scholars’ opinions , reading fiction is highly important to establish the basic features of critical thinking for the following reason. Reading fiction is a complex process that requires readers’ memory when they get back and reflect their previous experiences to evaluate conceptual information. The mental process of reading literature requires critical thinking skills [6]. While students are reading, they are able to outline the following abilities: recognize the facts from opinions; perceive literal and implied author’s meaning and understand the narrator’s tone; find the details associated with reviewed things or actions; to detect a relationship; perceive several points of view, moral reasoning and fair judgment. Including literature in the English classroom is an effective stimulus for students to think critically and express their feelings and ideas in a non-native language [7].
Taking into account the significance of critical thinking this work is aimed at designing methodological models and developing an appropriate educational and methodological complex. Oscar Wilde’s novel “The Picture of Dorian Gray” was taken as the basis for the formation of critical thinking skills ina methodological manual. The novel is a great sample of manifestation of aesthetics and it has had a huge impact on the culture in the 20th century. The work of Oscar Wilde is considered to be classic in the world literature. ‘The Picture of Dorian Gray’ is overloaded with descriptions and manifestations of sensory perception, which takes the reader away from the plot reality and sends the reader to a surrealistic world.
The educational manual is designed in conformity with the Dublin descriptors to develop such critical thinking skills as: interpretation, analysis, evaluation, logical inference and critical-creative abilities.
Interpretation is the act of explaining, reframing, or otherwise showing your own understanding of something. [3]. Interpretation deals with the capacity to apprehend a set of qualities that characterize a piece of information. It usually involves translation, interpretation, and extrapolation [4]. Interpretation is the basis of reading comprehension and is one of the earliest abilities that students should develop. Interpretation is used to answer questions such as “what does this mean?” / what’s happening? / what is the best way to characterize / categorize / classify the plot? «or why did the author write it?» and then move on to more complex structures, such as interpreting the theme of the novel, studying character motives, or social commentary.
There are two types of exercises in the students’ manual. The first type of exercises involves setting up comprehension questions which are suitable for determining reading comprehension.In the second type of exercises of this step, students need to develop a plan for the chapter they have read. Developing a plan teaches students to highlight key actions and key phrases.
Below there are some tasks presented that are used in this methodological educational manual:
STEP 1 – Interpretation
• Define the key words that will help you in creating a plan of the chapter
• Create a plan of the chapter
• Write a short summary, according to your plan, and discuss in groups the plot of the 5th chapter.
• Work with the new vocabulary that you found in the chapter Task 2:
Comprehension subject matter in Chapter 1:
1. The preface of the novel consists of a series of epigrams on what subject?
2. Who are the main characters of first chapter? Characterize them in a few words
3. What is Basil Hallward’s occupation?
4. Where did Basil meet Dorian? Describe the place and circumstances of meeting.
5. Besides Basil, who else do Dorian and Lord Henry both know? Find out the description of this person in the text
6. What is the name of Lord Henry’s aunt? Does Lord Henry like her?
7. Name the main themes of Basil and Lord Henry’s conversation?
8. What famous phrase appears in the Preface to The Picture of Dorian Gray?
9. Why does Basil not wish to exhibit his portrait of Dorian?
Analysis is the ability to identify supposed and actual deductive relationship between statements, questions, concepts, descriptions or other forms of presentation, designed to express beliefs, judgments, experience, reasons, information or opinion [4]. The main skill of analysis is finding arguments and proofs. Argumentation means verifying a statement or expression in support or challenging other points of view. Stylistic analysis is the study of how a sentence or expression can gain support or opposition. This particular skill of analysis is important for critical theory, because critical theory involves applying specific “lens” and studying textual matter through this “lens” to see how it supports the selected perspective. The development of an understanding of the strategy will allow students to analyze the problem, action and plot of the novel and analyze the smaller subplots, to see how they relate to the main themes of the novel. The analysis is used to identify strong and weak points of view on the solution of a problem, the relationship between sentences or paragraphs, and the main communicative or pragmatic aims of the text.
The second important stage of reading and understanding the text is the analysis of stylistic devices and figurative means, vocabulary, grammar and syntax. An example of such analysis can be certain tasks related to the determination of language tools that contribute to the transfer of the general meaning.
Step 2 – Analysis
1 – Task: The author’s stylistic devices:
The sentences below contain stylistic devices. Point them out and say what their function is.
Speak of the effect they produce:
1) A rose shook in her blood and shadowed her cheeks.
2) Quick breath parted the petals of her lips.
3) The waving of crooked, false-jewelled fingers gave grotesqueness to the words 4) The joy of a caged bird was in her voice.
5) Her eyes caught the melody and echoed it in radiance, then closed for a moment, as though to hide their secret.
6) When they opened, the mist of a dream had passed across them.
7) Thin-lipped wisdom spoke at her from the worn chair, hinted at prudence, quoted from that book of cowardice whose author apes the name of common sense.
Evaluation has to do with the capacity to form judgments about the value of ideas, masterpieces, methods, materials, etc. It involves using solid criteria to establish the validity of any statement. Evaluation refers to the process of judging the validity of statements, events, convictions, expressions, opinions, facts and figures, and regulations by using solid criteria as well as estimating the rational fortitude of the current and future deductive relationships among different forms of representation [3]. In classroom activities evaluation can be related to the expression of a student’s judgment on an author’s idea or characterization of a character’s judgement.
Step – 3: Evaluation
1-Task: Paradoxes
Analyze the following statements that were extracted from the text. Try to define who said them. How do they characterize their author? Choose one of the paradoxes and prepare a short speech that expresses your ideas on this theme.
• It is silly of you, for there is only one thing in the world worse than being talked about, and that is not being talked about.
• The commonest thing is delightful if one only hides it.
• You seem to forget that I am married, and the one charm of marriage is that it makes a life of deception absolutely necessary for both parties.
• «Conscience and cowardice are really the same things, Basil. Conscience is the trade-name of the firm. That is all.»
• «Laughter is not at all a bad beginning for a friendship, and it is far the best ending for one,»
• You like every one; that is to say, you are indifferent to everyone.»
• I suppose it comes from the fact that none of us can stand other people having the same faults as ourselves.
• «Poets are not so scrupulous as you are. They know how useful passion is for publication. Nowadays a broken heart will run to many editions» [8].
Inference means “the identification and protection of the elements necessary to reach a conclusion; to formulate assumptions and hypotheses; consideration of relevant information and identify the consequences, statements, principles, evidence, judgments, beliefs, points of view, concepts, descriptions, questions or other forms of presentation. The inference is initiated by asking questions such as “What conclusions can be drawn from the existing evidence?”, “If we accept these assumptions, what are the consequences?” Inference is a skill tightly woven into a set of critical thinking, especially closely related to analysis. Thus, the conclusion also plays a large role
in critical theory, especially when it comes to applying the “lens” and understanding [4].
A very effective form of logical inference is an essay. This is a free writing on a given topic.
Provides the opportunity to express students’ point of view, ideas and judgements on different problems and situations.
Step – 4: Logical inference
1 – Task: Essay
Prepare an essay on the following theme: “Sybil Vane and Dorian Gray’s relationship”. Speak on the following topics:
1. The character of Sybil Vane
2. Why does Dorian fall in love with Sibyl?
3. Why does Sybil fall in love with Dorian?
4. The changes that happened with Dorian and Sybil after meeting
5. Dorian rejects Sybil Vane
6. Possible solution of their quarrel
The final step in the methodological manual indicates the formation of a very important ability — the development of critical-creative thinking. Creative thinking is the production of unusual and good responses to problems. This definition of creative thinking is compatible with the definition of critical thinking being used in this article, differing only in that creative thinking requires the use of unusual strategies or skills. By comparison, the thinking skills used in critical thinking could be either common or unusual. Thus, critical thinking is a superordinate of creative thinking. Critical thinking requires creativity (unusual and good solutions) in many aspectsgenerating alternatives to problems, redefining goals, and recognizing which critical thinking skills are needed in new situations [4]. These types of thinking in tandem allow students to show their own understanding, own points of view, their creativity.
5 – STEP: Critical – creative thinking
1- Task: Presentation
Make a presentation of actor / actress that you do not like. Why do you dislike him? Tell about his biography and career. Describe the features that characterize his acting.
2 –Task: Giving a talk Prepare a short outline about William Shakespeare:
• Interesting facts about his life
• His works, theatre
• How did William Shakespeare affect the world literature?
•Why is Shakespeare so important?
• How were Shakespeare’s plays received by his contemporary co-
workers? CONCLUSION
So, the designed methodological complex based on 5 important components of critical thinking, allows students to develop their cognitive abilities. These tasks can serve as means to develop the students’ ability to think critically and apply their conclusions and ideas in personal experience.
This opportunity provides reading. Literary text is an abundant language material that
can be used to develop speaking, writing and listening skills and evolve students’ critical thinking at English lessons. Based on the material of the literary text, designed methodological manual is intended to clarify the main components of the content in teaching students critical thinking at the level of knowledge, intellectual skills, experience of creative activity and personal relationships.
The teaching material can be implemented and used in the educational process. The designed methods and techniques for the development of critical thinking can be applied in teaching English to full-time students and distance learners at higher educational institutions.

REFERENCES
1 Hove, M. Developing Critical Thinking Skills in the High School English Classroom,
2001. – p.4
2 Retrieved from: https://study.com/academy/lesson/what-is-critical-thinkingdefinition-skills-meaning.html
3 Retrieved from: https://www.vocabulary.com/dictionary/interpretation
4 Clelia Pineda-Báez: Critical Thinking in the EFL Classroom: The Search for a Pedagogical
Alternative to Improve English Learning, 2014, p.17
5 D.F. Halpern, in International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2001, p.27 6 Fisher, A. Critical thinking: An introduction. — Cambridge: Cambridge University Press,
2001. – p.45
7 Terrance D. Paul. Critical Thinking and Literature-Based Reading. Report. Madison, WI:
The Institute for Academic Excellence, 1997. – p.9
8 Sklyar M. The best of Oscar Wilde. The Picture of Dorian Gray. M.: Eksmo, 2013. — p. 640

Н.Ф. Немченко1, И.Т. Мухамеджанов2
Сыни ойлау когнитивтік қабілеттің дамыуның құралы ретінде
1,2Ш.Уалиханов атындағы Көкшетау мемлекеттік университеті, Көкшетау қ., Қазақстан
Бұл мақалада сыни ойлаудың өзектілігі мен маңыздылығы талқылынады. Сыни ойлаудың концепциясы, оның негізгі сипаттамалары түрлі көзқарас бойынша қарастырылады. Сыни ойлаудың дамуына негізгі сипаттамалары ұсынылған. Оқуәдістемелік құралдаран алынған жаттығулардан мысалдар келтірілген.

Н.Ф. Немченко1, И.Т. Мухамеджанов2
Критическое мышление как средство развития когнитивных способностей 1,2Кокшетауский государственный университет имени Ш.Уалиханова , г.Кокшетау, Казахстан
В настоящее время, развитие способностей критического мышления обучающихся считается одной из актуальных проблем педагогики. Данный тип мышления является одной из главных составляющих когнитивных способностей успешного человека. В данной статье представлена модель учебно-методического комплекса, ориентированного на развитие когнитивных способностей. Обозначены важные компоненты критического мышления, представлены примеры упражнений.
UDC 801
N.P. Nemchenko1, A.N. Akhmetzhanova2
1candidate of philological sciences, professor, Sh. Ualihanov, Kokshetau State University, Kokshetau, Republic of Kazakhstan, nnemchenko@inbox.ru:
2 2-nd year master student speciality 6M011900 «Foreign language: two foreign languages», Sh. Ualihanov Kokshetau State University, Kokshetau, Republic of Kazakhstan, alma.akhmet76@mail.ru:

DEVELOPING CREATIVITY – APPROACHES AND CRITERIA OF CREATIVE ACTIVITY

The article is devoted to the study of the essence of creative thinking. The aim of the work is to study the technology and methods that develop creative thinking. In the course of the research the definitions of creativity of famous scientists-psychologists were given. Hypotheses and criteria for the emergence of creative thinking are studied. The comparative characteristic of traditional and creative thinking is analyzed. Technologies and methods contributing to the development of creative thinking are proposed.

Key words: creativity, originality, ability to produce unusual ideas, search, to think creatively

INTRODUCTION
Understanding the nature of creativity and its essential abilities is a question discussed in different psychological, pedagogical and philosophical theories by the scholars who have different opinions and concepts.
Creativity in the broad sense is considered as an activity in a situation of indecision, aimed at obtaining results that have objective or subjective novelty. In this respect, it is not necessarily related to such types of activities traditionally referred to as «creative», such as drawing, composing poems or music, playing on stage, etc. It is manifested when one has to act in new situations with lack of clear algorithms, uncertainty of the essence and ways of solving problems a person faces under unpredictable changing conditions. Creativity implies a system of creative abilities, and is considered in psychology from several perspectives:
А. A. Maslow, believes that creativity is a creative orientation, inherent in everyone, but lost by the majority under the influence of the existing system of education, training and social practice.
[1]
By E. Torrance andJ. Gilford, creativity was seen as an original type of thinking, the so-called divergent (going in different directions) thinking, which allows varying ways of solving the problem, leads to unexpected conclusions and results.
G. Eisenk, understood creativity as a characteristic of the intellectual sphere. [2]
Ya.Ponamarev believes that creativity is an independent quality of thinking that is not reduced to intellect in its traditional sense. [3]
А.Olah saw in creativity a system of personal qualities. [4]

MAIN PART
Despite the differences in the views of the authors, creativity is associated with the creation of something new for the individual or society. There are different definitions of creativity in which the emphasis is made on:
— the products created by it, that is creativity is understood as the ability to create something new, unusual, original;
— processes, where creativity is a special kind of thinking with highly developed imagination and aesthetic worldview;
— personal qualities with creativity as receptivity of new life experience, independence, flexibility, dynamism, originality of a person;
— the ability to act productively in different external conditions and situations with a high degree of indeterminacy, when there are no well-known algorithms that guarantee success in all endeavors.
There are two hypotheses of the emergence of creative abilities:
According to the first one it is considered that creative abilities have arisen in human beings gradually, during a long period of evolution and were the consequence of cultural and demographic changes of mankind such as population growth, mutualabilities of the most intelligent and gifted individuals in populace, with the subsequent fixing of the given properties in the subsequent generations.
According to the second hypothesis expressed in 2002 by anthropologist R. Klein the appearance of creativity was of an irregular nature. It arose as a result of a sudden genetic mutation about 50 thousand years ago. [5]
Famous psychologists, Torrance and Ranko, have identified some of the criteria for creativity that are known in psychological practice. These scholars analyze the criteria of creativity according to the generally accepted two approaches to the problem of assessing the level of creativity of learners, including those who are in teaching profession.
Creativity criteria according to Torrance are based on fluency (ability to produce a large number of ideas), flexibility (ability to apply a variety of strategies to solve problems), originality (ability to produce unusual, non-standard ideas), issue development (ability to develop ideas in detail), resistance to tradition (ability not to follow stereotypes and to remain «open» for a long time for a variety of incoming information in solving problems), summarizing key points (understanding the real essence of the problem).
Creativity criteria according to Ranko presuppose fluency (the number of ideas arising in a unit of time), receptiveness (individuals show flexibility and originality in the process of solving the problem), novelty (ability to produce unusual ideas that differ from those generally accepted), responsiveness (sensitivity to unusual details, willingness to quickly switch from one idea to another), metaphoric thinking (willingness to work in a completely unusual context, the tendency to a symbolic, associative thinking, the ability to see general in special and special in general), satisfaction (the positive result of creativity is important for further development while the negative result makes further work useless).
Based on these criteria, we can clearly see that the first three criteria of creativity of both researchers coincide, although they interpret them differently. The other criteria are different. Torrance defined the criteria for creativity as design, resistance to tradition, ability to determine key points and abstraction of material facts. Meanwhile, Ranko attributed susceptibility, metaphoric thinking and satisfaction. But all the criteria proposed by both scientists characterize creativity, as the discovery of new ideas, non-standard thinking.
Traditionally, it is believed that creativity and talent give a person a truly wide range of opportunities, which are effective in various spheres. These approaches are closely connected with the comparative analysis of the types of thinking, corresponding to the traditional thought process and thinking aimed at creative activities.
Traditional thinking is analytical and focused on the correctness of the generated idea, its development in a given direction with a certain set of details. Thus, with this approach a learner is required to make each step correct and follow a certain traditional procedure. The most probable ideas and solutions are tested first. Erroneous ideasare actively used as well as a set of definite details. Given the source data is correct it is known exactly what final result is to be obtained.
Creative thinking is synthetic and focused on prolificacy, that is, generation of more ideas, sometimes without a clear purpose or movement. This type of thinking is aimed at intuitive grasping of a problem as an integrated whole.
It is always carried out in several directions at once, not always consistently and the search for solutions is conducted in unobvious, random directions, «on the periphery» of our consciousness. Very often creative way of thinking integrates various alternatives and performance, productive in situations of uncertainty and indecision, when the ways of solving the problem and the required results are not sufficiently known.
When comparing these two ways of thinking, we can see that traditional thinking requires precision, correctness of each step in solving the problem. If an error is made somewhere, the final result will be wrong. In creative thinking, the inaccuracy of a particular step does not necessarily lead to an erroneous final result. This type of thinking runs in several directions and represents a kind of «network search» of the problem solution. So even if some of its directions appear to be a dead-end, it does not mean failure in general. When thinking creatively, it is important to know how true certain elements of information are, but how useful their combination will be, whether the problem will be viewed in a different, new perspective, to see the possible ways of solving it. Ideas are evaluated not from the point of view of true-false, but from the point of view of functionality, applicability under specific conditions.
Naturally, there is no reason to assert that a person always uses the same strategy of thinking, although the preference for one of them may be expressed quite clearly. One and the same person can think in some situations traditionally, and in some other — creatively. Such a variant, when a person is able to flexibly change the strategy of solution depending on the peculiarities of the task, is the most adaptive. Thus, the teacher’s task is not to teach the student to think creatively at any time and everywhere, but to learn to see the situations where creative thinking is necessary and to use it as needed.
Gilford (the author of one of the classical theories) distinguished between creative people and others. He believed that creative people are looking for a lot of answers to one question, and everyone else is looking for the only correct answer of all possible.
This research was based on the synthetic approach to creative thinking. Any problem that the student has to solve having read a certain text or fiction is viewed as an integrated whole. The usual traditional, lexical, grammar and speech exercises are based on the material of the text. Creative thinking presupposes that the student can find other decisions in the conflicts of the characters who face difficult situations or problems.
The issue of methodologists teaching English is to define a system of techniques promoting creative thinking. Different scholars speak of different approaches and describe various techniques, but they don’t present an effective system of exercises that can be used after reading any text or fiction.
The pedagogical basis is the technology of creative thinking, aimed at supporting the cognitive potential. The technology includes: non-traditional forms of conducting classes, the organization of «creative minutes» at each lesson, research, project activities as well as modular, elective courses focused on the development of creative abilities, the system of extracurricular activities.
There are special methods of creative thinking such as: TIPS / Theory of Inventive Problem Solving, the system of creative tasks, modeling, synergy, algorithmization, brainstorming, heuristics, method of analogies and alternatives, method of figurative thinking, method of guessing, method of notes, mind-mapping / intellect maps, mental maps.
The creative abilities of the students’ personalities can be observed at English lessons in the organization of work on the example of working with the text. Any work with text begins with the fact that the students perceive the artistic expression by ear or eye. The following heuristic techniques can be used to work with the literary text: «Association», «Changing Role Functions», «Writing a Story from Several Loose Words», «Creative Explanation»,»Individual Empathy».
English as an academic discipline has a great potential for the creative work of students. With its great educational and creative potential, a foreign language can only be used in the course of its practical purpose, using certain methods and techniques.

CONCLUSION
The unconventional approach to teaching a foreign language in general, and to English in particular, gives us the opportunity to avoid diversity in teaching, awakens students’ cognitive interest in the subject and fantasy, increases motivation, and promotes the development of linguistic, intellectual and cognitive abilities of students.
The formation of creative abilities among students enriches their emotional and practical experience, leads to the accumulation of professional skills and abilities, the development of natural inclinations of young people, their moral qualities. It promotes their further active, creative thinking which meets their spiritual needs, satisfies their desire for self-realization and manifestation of personal qualities.
It is impossible to be a success without an ability to find new, unusual solutions to the problems in the modern, fast developing world and that’s why only a creative approach to learning provides the development of the student’s ability to search and find different forms of solving problems. Any sphere of human life may require quick and extraordinary decisions and an English lesson may become groundwork of creative thinking.


REFERENCES:
1. Маслоу, А. Мотивация и личность — СПб.: Евразия, 1999.
2. G. Eisenk. (1988), «Inching our way up Mount Olympus: The evolving-systems approach to creative thinking», in R. J.
3.Я. Пономарев, Психология творчества, 19998
4. А.Олах, Творческий потенциал и личностные перемены //Науковедение,1988 №4 5. R. Klein, The nature of creativity, New York, Cambridge University Press.Sternberg, R.
6.J., &Lubart, T. I. (1995), Defying the crowd: Cultivating creativity in a culture of conformity, New York, Free Press.
6. Wallas, G. (1926), The art of thought, New York, Harcourt, Brace.
7. Woodman, R. W., &Schoenfeldt, L. F. (1990), «An interactionist model of creative behavior», Journal of Creative Behavior, 24(4).
8. Богоявленская Д.Б. Что выявляют тесты интеллекта и креативности? // психология, журнал ВШЭ, Москва, Выпуск № 2 / том 1 / 2004
9. Буинова Д.И. Креативность как фактор самореализации личности в
профессиональной деятельности // Психология, социология и педагогика. 2013. № 1
10. Дружинин В. Н. — Психология: Учебник для гуманитарных вузов. 2-е изд.— СПб.:
Питер, 2009.
11. Дружинин В.Н. Психология общих способностей. – Питер – 2006
12. Ильин Е.П. Психология творчества, креативности, одаренности — Питер, 2009
13.Карпенко Л.А., Петровский А.В., Ярошевский М. Г. Краткий психологический слов арь. — Ростов-на-Дону: «ФЕНИКС». 1998.
14. Любарт Т., Муширу К., Торджман С., Зенасни Ф. Психология креативности»: «Когито-Центр»; Москва; 2009
15. Feldman, D. H., Csikszentmihalyi, M., & Gardner, H. (1994), Changing the world: A framework of the study of creativity, Westport (CT), Praeger.
16. Торшина, К. А. Современные исследования проблемы креативности в зарубежной психологии // Вопросы психологии, 1998, № 4.
17. Ушаков Д.В. Языки психологии творчества: Яков Александрович Пономарев и егонаучная школа // Психология творчества: школа Я.А. Пономарева. М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2006.

Н.Ф. Немченко , А.Н. Ахметжанова2
Развитие творчества-подходы и критерии творческой деятельности
Статья посвящена исследованию сущности креативного мышления. Целью работы является изучение технологии и методов, развивающих креативное мышление. В ходе исследования были приведены определения креативности известных ученых-психологов. Изучены гипотезы и критерии возникновения креативного мышления. Проанализирована сравнительная характеристика традиционного и креативного мышления. Предложены технологии и методы, способствующие развитию креативного мышления.

Н.Ф. Немченко1, А.Н. Ахметжанова2
Шығармашылықты дамыту- шығармашылық қызметтін тәсілдері мен критерийлері
1,2 Ш. Уәлиханов атындағы Көкшетау мемлекеттік университеті
Көкшетау қ., Қазақстан
Мақала шығармашыл ойлауды зерттеуге арналған. Жұмыс мақсаты шығармашыл ойлауды дамытатын әдіс, технологияларды зерттеу болып табылады. Зерттеу барысында белгілі ғалымдар мен психологтардың анықтамалары берілген. Дәстүрлі және шығармашыл ойлаудың салыстырмалым мінездемесі талданған. Шығармашыл ойлауды дамытуға арналған әдіс тәсілдері ұсынылған.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *