Маралтай РАЙЫМБЕКҰЛЫ: Өз мұңын таныған адам — өзін таныған адам

— Біз көп ретте қарапайым дүниені күрделі қабылдайтынды шығардық, ал бабаларымыздың күрделіні қарапайым қабылдаға­нын көреміз. Қарапайым ғана сұ­рақтарым бар еді. Өмір дегеніміз не?

 

— Өмір дегенде ойға адам­ның құны, кісінің бағасы орала береді. Қазіргі қоғамда адамның құны кеміп кеткен секілді көрі­неді. Әрине, адамның құны оның әлеуметтік статусына түк те қатысы жоқ. «Мен бармын, демек, өмір бар» деп бір ой­шылдың айтқаны бар екен. Осы тұрғыдан келейік сауалға. Айна­ламда қоршаған орта, Иеміздің жаратқан он сегіз мың ғаламы, сонымен бірге айналадағы пі­кір­лес, теріспікірлі адамдар, со­лардың бәрі өмір деген нәрсенің бейнесін адам санасында сом­дайтындай көрінеді. Кей ақын­дарымыз айтпақшы, өмір деге­німіз адамның есте қалған күн­дері. Айналаңа нұр төгу, шуақ шашу, адамдарды жақсы көру, өзің үшін, болмаса қоғам үшін игілікті істерді атқару. Мысалы үшін, қыбырлап жүріп бара жатқан құмырсқаның да өз өмірі бар. Оның көзімен бүкіл ға­ламға басқаша қарауға бола­ды. Бұл — шексіздік. Төлеген Айбергенов айтады: «Өмір деген мәңгі гүлдеп жататын, Құштарлық пен махаббаттың көктемі. Ешкім оған қоя алмайды нүк­тені, Өмір деген сөйлем емес өйт­кені». Өмір деген мен үшін өлең. Өмірім — өлеңім, өлеңім — өмірім ме­нің. — Өлім дегеніміз не? — Құранда «Сен жоқ едің, бар қылдым. Қайтадан жоқ қыламын, жоқтан қайта бар қыламын десем неге сенбейсің?» дейді. Егер адам соған сенетін болса, жер бетінде жаманат атаулы болмас еді. Бұл адам баласына нығмет етіліп берілген нәрсе. Жырда Сансызбай Төлегеннің өлімін естіп, жер­бауыр­лап жылап жатқанда Шеге­нің айтатыны бар: «Өлмесек, сай­тан боламыз, рақметтен құр қаламыз…». Өлімнің өзінен өмір іздеген халықтың перзентіміз. Біреулер үшін қорқынышты тақырып болуы мүмкін, мен үшін қызық. Адам оған үнемі дайын болуы керек. «Өлмек үшін ту­ғансың, оны да ойла» дейді Абай. Мені о дүниенің формасы қызық­тырады. Әбілһаят суы сылдырлап ағып жатады дейді, түрлі-түсті жемістер мәуелеп тұрады дейді. Бұ дүниенің рақаты о дүниеде басқаша мәнге ие болатындай көрінеді. Баяғыда Шоқан Әлім­баев «данышпандық деген құдай мен адамның арасын бөліп тұрған дуалдан секіріп кету» деген еді. Өлім данышпан ғой. Атам қазақ аруаққа мән берген. Сүйекті ару­лаған. Бір аңыз естіген ем. Әлемді жаулаушылардың бірі қазақ дала­сына келген кезде қазақтармен бетпе-бет майдан даласында кез­десе алмапты. Көкбөрі секілді бабалар оң қапталдан бір тиіп, сол қапталдан бір тиіп жау қолын титықтатып бітеді. Бетпе-бет со­ғысу стратегиясына машықтан­ған олар қазаққа қылар амал тап­пайды. Сатқынсыз соғыс бол­май­ды. Сатқын жаулаушыға қа­зақ­тардың ата-бабаларының бей­­іт­­­­терін қиратса, олардың бетпе-бет келетінін ай­тады. Жау әскері қорымдарды қи­ра­та бастайды. Көтеріліп кеткен бабаларымыз жаумен бетпе-бет келіп, екі арада бір шақырымдай жер қалады. Енді соғыс бастала бергенде қи­қулап бір дауыстар шығып, қазақ­тар бір бағытқа қа­рай шабады да кетеді. «Бұл не болды?» дегенге «бұларда қоян­қаш­ты деген бар, қоянды қуып кеткен болуы керек» дейді бірі. Сонда жаулаушы «Бұл елмен соғысқалы жүрген мен ақымақ екенмін» деп кері қай­тыпты. Мұнымен айтпағымыз, қа­зақта өлгенді қорласа тірі наза­ланады. Тибет Ламалары жантә­сілім ет­келі жатқан адамды ұзынынан жатқызып, жанын ая­ғы­ның ұшы­нан бастап, алқымына дейін ба­сып-басып отырып шы­ғарып жі­береді. Солай ете оты­рып, өмірдің мәнін, өлімнің хақ­тығын адамға ұғындырады. Біз­дегі дем салу секілді. Сонда кеткен адам о дүниенің барына сеніп кетеді. Ең жаман нәрсе — адамның сенімсіз кетуі. Бұл имансыздық болады. Біз ұғына бермейтін ғажайыптар болуы мүмкін өлімде. Өзекті жанның бәрі оңаша қалған кезде осы та­қырыпта ойланады ғой. Арманда кету деген бар. Сол қиын. Жалпы, адам өзін таза сақ­таса, өкінбестей іс қылса, ақыл­дың таразысынан, жүректің жүзі­гінен өткізіліп ай­тыл­ған сөз, жа­сал­ған іс екідүниеде де ақта­лады. Тірілердің бәрінің күн тәртібінде тұрған мәселе ғой бұл, сондықтан тәспі тартқандай шек­сіз ой қуалай беруге де бола­ды. Айналып келгенде «Алланың өл­шеп тартқан аманатын» өзіне қай­тарып беру ғой. Шын таза ықы­лас­пен ойланған кезде, адам­ның өлетіні, өле алатыны қандай жақ­сы болған деген де ойлар келеді. Менен көбіне «Сіз қай та­қырыпта жазасыз?» деп сұрайды, «Өлім тура­лы» деймін, «Неге өмір тура­лы жазбайсыз?» дейді, «Өмір тура­лы өмірдің өзі-ақ жазып жатыр ғой» деймін. Оның мәніне бойлағың келеді. Жер бетіндегі күллі өнер атаулының түп негізіне қарайтын болсаң, арғы жағында өлімді жеңуге деген талпыныс жатады. Егер адам өлмейтін бол­са, ешқандай мәселе болмас еді. Осы өлімді сезіну, бір күні өле­тінін білу ғана адамға құлшыныс, серпіліс, әлдене жасап кетуге деген ұмтылыс сыйлайды. — Ақын кім? — Келген сөзге еркіндік бер­сем, ақын — мен! Келесі ойға кө­шер алдындағы белгі осы болды. Бұрын маған адам баласының барлығы да ақын сияқты болып көрінетін еді. Азабын бізге тарт­тыру үшін әдейі өлең жазбайтын секілді болатын. «Өмір бойы өлең жазбаған ақын» деген өлеңім бар еді. Мына ұлы даланың Бас ақыны — Абай. Бірінші айтқан біз емес, соңғы айтатын да біз емес. Бірақ осы байтақта Абайдан да ұлы ақындар болған деп ойлай­мын кейде. Алайда олар өлең жаз­баған. Ақындық деген не нәрсе? Ақындық деген адамдық дейтін өлшемнің бір парасы. Ақындық туралы қазақта екі ақыннан артып айтқан ешкім жоқ. Бірі — Мағжан, екіншісі — Төлеген. Маған гүл де ақын сияқты болып көрінеді, күн де, тау да, тас та ақын сияқты. Оны көре алар көз болса, ести алар құлақ болса… Адамзат тілін қаншалықты меңгерген сайын, табиғат тілін ұмыта бастадық. Гүлдер мен тастардың поэзиясы адам жасаған өнерден анағұрлым ілгерілеп кеткендей. Бүкіл бір ғалымдар өмірін арнаған тақы­рып­тардың сырын он бестегі жас бала бір өлеңіңде айта салуы да мүмкін. Құдайдан берілген қабі­лет арқасында. Осы қасиет, жал­пы, он бес жаста қалыптасып үлгереді. Қалғаны біліммен, өмір сүруді үйренумен, адамдармен араласумен келеді. Қатардағы адамдар сезе алмайтын, түйсіне алмайтын нәрселерді сезе алушы болмыс иесі ақын. Ол оның қа­сиеті ғана емес, қасіреті де болуы ғажап емес. Алла Тағала мұңсыз, қайғысыз дейміз ғой, егер де Жаратушы кейде өзі жаратқан әлем­ге қарап қалай күйзелер бол­са, ақын да адамдарға қарап со­лай­ша күйзеледі. Пайғамбарымыз өзінен кейін ақындар келетінін айтқан. Осы тұрғыдан келгенде, ақындардың да жер бетіне белгілі бір миссиямен келетінін көреміз. Белгілі бір идеяларды тарату үшін осы өлең берілген болуы керек. Егер өлеңнің артында миссия мен идея тұрмаса, ақынның болмысы түсінілмес еді. Ойлап қарашы, егер бәрі керісінше болса, адам­заттың эстетикалық сезімдері ақын­дардың сөздерінен жапа ше­гер еді ғой. Егер ақын адамзатқа жеткізілуі тиіс аспани ақпарат­тарды жеткізе алмаса немесе ұмы­тып кетсе, бүкіләлемдік үйлесім бұзылады. Әлемнің көбелек қана­ты дірілінен күйреп кететіні се­кіл­ді, әуелгі идеяға өзгеріс ен­гізілсе немесе басқаша айтылса, бір сөз бүкіл әлемде жарылыс тудыруы да ғажап емес. Ақын — адамдардың өзін-өзі тануы. Ақын — мезгілсіздіктің мұңы. Гүлдің мезгілсіз солуы, құстың мезгілсіз ұшуы, сағаттың тоқтап қалу секілді тізбекті нәрсенің бәріне ақын өзін жауапты сезінеді. Соған күйзеледі. Ақындық та адам баласының мінезі мен сезімі. — Өлең дегеніміз ше? — Кие. Ұйқастар ішіндегі ойлар мен сезімдердің жиынтығы ғана емес ол. Тапқырлық пен айтқыштық та емес. Ақын өлең жазғанда сөзге, ұғымға, таңбаға, тіпті үтір мен нүктенің өзіне кие сіңдіруі керек. Адамзат баласы бір уақыттарда айтыла салған киесіз сөздердің кесірін әлі тартып келеді. Өлең- өмірдің баламасы. Бізге мәлім, бәймәлім, жанды, жансыздың қасына сызықша қойып «өлең» деуге болады. Егер соны ақын тани алса, өлең дәрежесіне көтере алса. Бәрі де Жаратушыдан бастау алады, Жаратушымен аяқталады. Өлең туралы айтпау керек, өлеңді жазу керек. — Сүю дегеніміз не? — Есенғали Раушановтың өлеңі есіме түсіп отыр: «Ақ көйлегің етегі бүрмелі еді, Ақ нұрымен аймалап күн келеді. Сүю деген бірге өлу деген сөз ғой, Ғашықтық деп өзгерткен кімдер оны?!». Сүю — шынында да әлдекім немесе әлдене үшін өле алу, өзекті үзіп бере алатындай жанкештілік, белгілі немесе белгісіз бір нәрсеге шексіз берілу. Сезім. Тіпті сезім де емес шығар. Әркімнің танымына байланысты. «Адамды сүй, Алланың хикметін сез, не қызық бар өмірде одан басқа?!» дей ме Абай. Абайға орала беретініміз, ол телескоп секілді, ғарышқа да Абай арқылы қарауға болады, микроскоп секіл­ді көзге көрінбейтін нәрселердің өзіне де Абай арқылы қарауға болады. Кейде, тіпті жалпы сүюді сезіне алмайтын адамның өмір сүруге де хақысы жоқ секілді көрінеді. Жарық дүние сүйіспен­шіліктің алып бір мұхиты. Сол шексіз мұхитта шомылып жүрген сияқтымыз. Батып кетуің де оп-оңай. Сүюдің ар жағынан аспан­дағы жымыңдаған сансыз жұл­дыздар көрініп тұрған сияқты болады. Ақыл-ойымыз жеткен жер­ге дейін. Ғаламның қай нүк­теде бітерін білмейміз ғой, егер ғаламның біту нүктесі деген ұғым бар болатын болса, сол нүктеден кері қарай шағылысқан, көзге көрінбейтін сәулелердің қатына­сы. Мысалы, жарқанаттар, басқа да сол тектес хайуандардың көзі көрмей, тек ультра дыбыстар ар­қылы сезетіні секілді, адам түй­сігімен, тіпті адам өзі танып бол­маған сезімдердің әлемі ол. Ал­тыншы сезім деген бар ғой. Кейде сол сезімнің ескертуіне көнбей әрекет жасағанда қателік­ке не қауіпке ұрынып жатамыз. Гүлдің қаттылығын, тастың жұм­сақтығын, қараңғының жарықтан да жарық екенін түйсіну, бәрін пәк қалпында қабылдау, сүю. Әр нәрсенің өз атауы бар. Сол атау­лардың өзі адамдардың қа­был­­­­дауы негізінде қалыптасқан. Ал олардың табиғаттағы өз атауы қалай еді? Жаратушы қойған аты қандай еді? Міне, сол ұмытылған атаулардай құпия қалпында қал­ған сезім. Оның құпиясын ашсақ, адамдар бірін-бірі сүюге мәжбүр­лей бастаушы еді. Онсыз да, махаббат элексирі сияқты нәрсе­лерге бас қатырады ғой. Махаббат элексирі — кісінің тазалығы. Таза­лықтың нұры болады. Кейде адамдардан қара энергия шығып тұрады. Ол ештеңе жасамаса да біртүрлі ішің ұнатпайтын кездер болады. Бір адамдардан ақ нұр еседі. Сені елемесе де сен оны іштей ұнатып тұрасың. Ғажап қой сүю деген. Жек көре отырып та сүюге болады. Ол адамдықтың биік қасиеті. Бейнелеу өнерінде натюрморт деген жанр бар. Бел­гілі бір нәрселердің жиынтығы. Сол мата, алма, құмыра бір-біріне сәу­ле шашып тұрады, сол сәуле­лер үйлескен кезде бояу бере алмас бір реңк пайда болады. Сол — сүю. Адамдардың сәулелері бір-біріне шағылысқан кезде барлық сәуле аспанға шағылысып, қайта адамдарға құйылады. Сүю деген сол. Сол сәулелерді сезіне алу. — Жек көру дегеніміз ше? — Адам баласы өзін сақтап қалу үшін оның бойына түрлі сезімдер тұйықталған ғой. Менің жек көруімнің деңгейі басқалар­дың жек көру деңгейімен сәйкес­қпеуі мүмкін. Ақынның жек көруі бір бөлек, сұлудың жек көруі бір бөлек, жендеттің жек көруі бір бөлек, хайуандардың жек көруі бір басқа. Жек көру де сүю се­кілді, оны тани алмайсыз. Мәсе­лен, бір-біріне қарама-қарсы тұр­ған мына екі қабырға бірін-бірі жек көріп тұруы мүмкін ғой. Өйт­кені оң жақтағысы сол жақта­ғысына күн түсірмей тұруы мүм­кін. Тауға төбелер арқылы өр­­ме­­леп шығасың. Сол төбелер тауларды жек көретін шығар. Жұмекеннің өлеңі бар еді: «Төбелердің көңілі үшін, ғасыр­лық, Кейде шыңның асқақтығын жа­сыр­дық…». Оларға тіл бітсе, олар өздері айтар еді. Өмірдің кез келген сәті, әр құбылыс, әр сезімі бағалауға, құрметтеуге лайықты. Жек көрудің бастауы жұмақта басталған. Адам мен ібіліс ара­сындағы сезім осы емес пе?! Оның адамға бас имеуі, сол үшін жазалануы жек көрушілікті ту­ғыз­ды. Жер бетіндегі алғашқы төгілген қан — Абылдың қаны. Біз бәріміз Қабылдың ұрпағымыз, Абылды өксіп жоқтаймыз. Бізде күнә бар. Мыңжылдықтар шая алмаған. Ақындардың бәрі қара пейіл Қабылдан жаратылып, ақ пейіл Абылды жоқтап өмір сүреді. О дүниеге барғанымызда адамзат баласына алғашқы сауалды Абыл қоятындай көрінеді маған. Сол кезде біз сүю мен жеккөрушіліктің арасын түсінетін болуымыз керек. — Мұң дегеніміз не? — Асанәлі Әшімов ағамыз мен туралы жазған пікірінде «Ақын мұңның баласы» деп айтып еді. Басқа елдің менталитеті қалай, бірақ біздің қазақ мұңсыздықты, қамсыздықты жақтырмайды. «Өй, өзі бір мұңсыз, қамсыз адам екен» деп жаратпай отырады ғой. Мұңаю дейтін нәрсенің ар жа­ғында өмірдің өткінші екені, фәнидің жалған екені, адам өмірінің қысқалығы, санамен сар­ғайып соны түсіну адамның өзін-өзі тану пәлсапасының ең бастауы секілді көрінеді. Ойсыз, мұңсыз адам хайуан деңгейлес. Мұңаю арқылы адам өмірін ек­шейді, таразылайды, бағамдайды. Күй тыңдағанда, ән тыңдағанда, немесе бір көріністерді көргенде адам мұңға беріледі. Ол адам бойындағы, сонау бір түкпіріндегі бір өкініштерді су бетіне көтер­гендей, алып шығатындай. Адам мұңайғанда шындыққа жақын­дайды. Мұңайғанда өзін-өзі тани­ды. Әлі ешқандай аспапта ойнал­маған, ешкім ойнай алмайтын бір әуендер, адамды құс деңгейіне көтеретін, әуелететін самал сияқ­ты, ауадан да жеңіл адамның көңі­лі болады ғой, соның біз кескіндей алмайтын бейнесі сияқ­ты мұң. Мұңайғанда адам өз шынайы кейпіне қатты ұқсайтын­дай көрінеді. Мұсылманшылықта біз аттап өте алмайтын қатаң қағидалар бар. Кейде Алланың сүйген құлы ретінде, жаратқан бір пендесі ретінде адамның бір наз айтуға хақысы бардай көрінеді: «Жаратқан, бізді неге сонша мұңды еттің?». Егер жер бетінде бірде-бір тіршілік иесі болмаса, мұңның заттық айғағы жер шарының өзі болар еді. Қолдан келіп жатса, жиі-жиі мұңайып тұруға кеңес беремін. — Сұрақтарды қайта айналды­райық. Маралтай Райымбекұлы­ның өмірі дегеніміз не? — Ол менің жүрегімнен шық­қан жырлардың тағдыры. Қазақ дейтін халықтың бір қоғамнан бір қоғамға ауысқан тұсындағы мұңаю­дың көрінісі. Басын тауға да, тасқа да соққан тағдыр иесінің көз жасы. Өзгеге де, өзіме де болсын дейтін адамдық қасиет­тердің жиынтығы. Жақсылық пен жамандықтың Маралтайдың өзі­не ғана тән үлгісі. Тәуелсіз мем­лекеттің баянды болуына, қазақ дейтін халықтың ғұмыры ұзақ болуына ниеттес жүректің лүпілі. Біреудің жек көретін, неге жек көретінін білмейтін, біреудің жақсы көретін, неге жақсы көре­тінін тағы да білмейтін адамы. Шы­бын ұшып келсе, «үй деп келді ғой, тиіспеңдер» дейтін көңілдің иесі. Біреулерге тарпаң мінезді болып көрінетін, шын мәнінде жаны Үпіл-Мәліктей жа­ратылыс. Ол кейде «кім?», кейде «не?» деген сұрақтарға да жауап бере береді. Біреулер үшін өлең жаза алмай қалған ақын, біреулер үшін өмірден өтіп кеткен ақын. Әлдебір жандардың айтары тау­сыл­ған кездегі ермек қылар сөзі. Осындай анықтауыштарды көте­ріп жүрген ақын. Өлім де жат емес, өмір де өгей емес, қобыздың қыл ішегіндегі сарындай боздап жүрген көңіл. — Оның сүюі дегеніміз не? — Адамдардың түйсінуіне тән жүйемен айтар болсақ, өмірімде бір-ақ рет сүйгем. Қызға қатысты. Бесінші сынып оқып жүргенімде бір қызды сүйгем, сол өмір бойы көңілімде қалып қалды. Өлеңді сүйдім. Өлең қай кезде де мен үшін алғашқы орында тұрды. Өзім­нен бұрын. Әр талдың түбін­дегі көзге көрінер-көрінбес шөп­тен поэзия іздедім. Жаңа жауып алақанға қонған қар еріп үлгер­генше сол аралықтағы поэзияны таныдым. Мұқағалидың зираты­ның басына барып, құлпыта­сы­ның ернеуіндегі топырақты «өлең ғой» деп қырып алып жедім. Өте берсін дедім. Ол кезде қытайдың «не жесең, содан тұрасың» деген пәлсапасын естімеген кезім. Ал­дым­ды кесіп өткен қара мысықты тағдырым деп баладым, оны да сүйдім. Ешқашан да кейін қарай шегінген жоқпын. Бара жатқан бағытыма көңіл қалауымен бар­дым. Не істесем де, сүйіп істедім. Сүюді ешкім үйрете алмайды. Әбубәкір Қайран ағамыздың өлеңі бар еді: «Аспан мен сені көр­сем деймін, көріп жатып өл­сем деймін». Бәрінің артында сүю тұр. Шым-шытырық, кері ағыс­тардан, жоғары-төменді қозға­лыс­тардан өрілген сүюім бар. Мен сияқты ешкім сүйе алмайды дейді адамдар. Шынында да, мен сияқты ешкім де сүйе алмайды! — Жек көруі ше? — Менің жек көруім — жақын қашықтықта жүгіретін желаяқтар сияқты. Жек көріп үлгермей жатып жақсы көріп кетемін. Жек көре алмаймын біртүрлі. Сырттай айтуым мүмкін, іштей жек көре алмаймын. Жиіркенішті нәрселер көп қой. Мәселен, екіжүзділік пен сатқындық. Екіжүзді және сатып кеткен адамдарды жек көре алмаймын, сол екіжүзділік пен сатқындықтың өзін жек көремін. — Мұңы не? — Менің мұңым жақсы өлең жаза алмағандығым шығар. Мұқа­ғалидың бір өлеңінде «Дария­сы тірліктің шайқалмайды, дәрмені жоқ бір пенде жылағаннан» дейтін жол бар. Менің мұңымнан ешнәрсе өзгеріп кетпеуі мүмкін. Бірақ мені де Алла Тағала осы әлемге керек болғандығымнан жаратты ғой. Ешкімді жайдан-жай жарата салмаса керек. Осы тұрғыдан қарасақ, менің мұңым­ның да өмір сүруге хақысы бар сияқты. Мендегі мұңды мына дүниеде екі бөліп көтеріп келе жатқандаймын. Адам салмақты досына салады ғой. Өлеңім екеуміз бөліп көтеріп келеміз. Бірімізге ғана ауып кетсе… көтере алмас ек. Егер өлең болмағанда… Осы күнге дейін тірі жүргенім үшін өлеңге алғыс айтқан болар едім. Мен көтере алатын мұң маған ғана нәсіп етілген. Оның салмағы менен әлденеше есе ауыр болуы мүмкін. Өз мұңын таныған адам — өзін таныған адам. Менің барлық жырларым, менің мұңда­рым мені көтеріп жүр. Менің мұң­ым — менің өзім. — Әңгімеңізге рақмет. Сұхбаттасқан Ерлан ЖҮНІС

aikyn.kz

 
 

 

 

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *