Салт-дәстүр және тәрбие

_mg_3595

Елбасы өзінің «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» мақаласында қазіргі кезеңдегі әлемдік жаһандану жағ­да­йында заман ағымына икемделуді, жаңа дәуірдің озық үлгілерін бойымызға сіңі­руді, ұлттық кодымызды сақтауды міндеттеді. Қазақстан Президенті Н.На­зарбаев: «Жаңа тұрпатты жаңғырудың ең басты шарты – сол ұлттық кодыңды сақтай білу. …Жаңғыру атаулы бұрын­ғыдай тарихи тәжірибе мен ұлттық дәс­түрлерге шекеден қарамауға тиіс. Кері­сінше, замана сынынан сүрінбей өткен озық  дәстүрлерді табысты жаңғырудың маңызды алғышарттарына айналдыра білу қажет. Егер жаңғыру елдің ұлттық-рухани тамырынан нәр ала алмаса, ол адасуға бастайды. Сонымен бірге, рухани жаңғыру ұлттық сананың түрлі полюстерін қиыннан қиыстырып, жа­рас­тыра алатын құдыреті­мен маңызды. …Мен халқымның тағылымы мол тарихы мен  ықылым заманнан арқауы үзілмеген ұлттық салт-дәстүрлерін алдағы өркендеудің берік діңі ете оты­рып, әрбір қадамын нық басуын, бола­шаққа сеніммен бет алуын қалаймын», – деп жазды. Иә, ақиқатында этносты (халықты) анықтаушы бір белгі, ол – этникалық мәдениет. Сол мәдениетке халықтың тілі, ділі, діні, салт-дәстүрі, әдет ғұрпы, музыкасы, өнері, т.б. кіреді. Бұлар ұлттық кодтың элементтері. Олай болса, ұлттық түп-тамырымызды, ұлттық құндылықтарымыздың бірі – ата-баба­мыздан келе жатқан дәстүрі­міздің озық үлгілерін атадан балаға мирас етіп жеткізу керек.  Дәстүр – ұлтқа рух беріп, оның ішкі, сыртқы кел­бетін өрнектеп көрсетіп тұратын сипаттардың бірі. Дәстүр – адамдардың ғасырлар бойы қалыптас­тырған құнды­лығы, әлеуметтік-мәдени мұрасы. Ака­демик А.К.Конның этикалық сөздігінде «әдет-ғұрып дегеніміз – белгілі бір қо­ғамда немесе ұжымда белгілі бір тарихи жағдайға байланысты адамдар ара­сында қалыптасқан қоғамдық тәртіптің түрі» деп көрсеткен. Әдет-ғұрып, салт-дәс­түрлер арқылы халық өзін-өзі тәрбие­леп, стандарт­тап отырады.  Олар қоғам­ның, отбасының барлық саласында көрініс табады. Дәстү­рі­міз бұзылса, онда қоғамның тарихи дамуы­ның сабақ­тастығы да бұзылады. Әрине, дәстүр қатып қалған өзгеріске түс­пейтін құбы­лыс емес. Ол заманның ағымы­на қарай негізін сақтай отырып, толығып, өзге­ріске ұшырап отырады. Ұлттық коды­мызды сақтау үшін дәстүрдің озық үлгі­лерін насихаттап, ұлттық тәрбиеміздің ірге­тасы етіп тұрақтандырумыз керек. Қазақ тұрмысында ұрпақты қоғамға, отбасына бейімдеп, адамгершілікке, отансүйгіштікке, ержүректілікке, иман­дылыққа тәрбиелейтін әдет-ғұрып, салт-дәстүріміз жеткілікті.

Ерте кезеңнен ақ ата-бабаларымыз бала, ұрпақ тәрбиесіне көп көңіл бөліп, оларды үлкенге тағзым, кішіге ілтипат етіп, бауырмалдыққа, мейірімділікке, ізеттілікке баулыған. «Тәрбие – тал бесіктен баста­лады», «Ұяда не көрсең, ұшқанда соны ілесің» деген ұлағатты сөзді жадына әбден тоқыған.  Сондық­тан да баланың бауыр­мал,  қайырымды азамат боп ержетуі, алдымен, ата-ана­ның тәрбиесіне, қоршаған ортаның үлгі-өнегесіне байланысты. Баланың алған тәрбиесіне қарай «тәрбиелі, өнеге­лі» екен деп тамсанса,  оғаш қылық көрсеткен баланы «тәрбиесіз, өнегесіз» деп сөгетін болған. Қазақта ең ауыр сөз – «тәрбиесіз», «тәрбие көрмеген» деген сөз. Әри­не, қай қазақ балам жаман болсын десін, демейді де, сондықтан да бетімді жерге қаратпа деп өсиет тәр­биесін айтып отыратыны белгілі.

Қазақ халқының тұрақтанған дәс­түрі­­нің бірі – жеті атасын білу. Жеті атасын тарата білу арқылы әркім басқа рулармен байланысын білген. Жеті ата­лық ұстанымға негізделген туыстық бай­ланыс институты әрбір казақтың өз ата-бабасын, жеті атасы­на дейін білу міндетін жүктейді. Қазақ халқы ұрпағы­на өзінен бастап әкесі, атасы, бабасы, т.б. жеті атасының нақтылы есімде­рін кішкентайынан жаттатып өсіреді. Аға­йындықтары жеті атаға толмай, жақын-жуықтар бір-бірінен қыз алыспайды. Жеті атаға толғаннан кейін бір рудың жастары некелесетін жағдай туса, ру ақсақалдары бір боз биені сойып, бата­ласып барып рұқсат ететін болған. Неке­­лесуде «жеті ата» ұстанымына берік болу – этникалық қан тазалығын қам­тамасыз ететін этникалық тұтастық­тың қуатты арқауы, темірқазығы болып саналады. Жеті ата институты қазақ халқының өткеннен болашаққа деген сенімін мың сан ұрпақтар арқылы сабақ­тастырып отыратын тетік ретінде таныл­ған.

Қазақ арасында «әке көрген оқ жа­нар, шеше көрген тон пішер», не «ағасы бардың жағасы бар, інісі бардың тыны­сы бар», т.с.с. мақалдар көп сақ­талған. Осындай ұлағат­ты сөздердің арқасында ұлды батырлыққа, ептілікке, дала тірші­лігіне баулыса, қызды – үй тіршілігіне үйреткен. Мәселен, «қыз – жат жұрт­тық» деп,  нағыз жұртына (жігіт үйі) барғанда төселіп, бір үйдің тұрмыс тір­шілігіне тез бейімделсін, отанасы болу­ға үйренсін деген тілекпен үй тұрмы­сына: кесте, киім тігуге, кілем тоқуға, тамақ пісіру, тазалыққа үйреткен. Ақыл­ды, елге сыйлы, отбасының бірлігі мен ағайынның тұтастығы үшін қызмет ететін ақылгөй ана­ларды дәріптеп, ер азаматтың басын қадір­леуді де  үйрет­кен.  Ал ер-азамат отбасы­ның тірегі дей отырып, ер балаларды түздің жұмы­сына, яғни, садақ, жамбы ату, атқа оты­ру, шаруашылықпен айналысу, үлкен­нің сөзін бөлмеу, қарсы келмеу, ақы­лын тыңдау, т.с.с. қалыпта тәрбиелеген. Отба­сында ер азамат  сыйлы болса, содан бала үлгі алады, сол отбасының баласы тәрбиелі, өнегелі болып қалып­тасады. Қазақ халқы­ның әлі де түп қазығын сақтап отырған әдет-ғұрып, салт-дәстүрлерінің қай қай­сысы болма­сын, оның дамуында, қалыпта­суында негізгі идеологияның бірі болып табы­лады. Сондықтан да ата-бабалары­мыздың өмір тәжірибесімен қалыптас­қан әдет-ғұрып, салт-дәстүрлерімізді ұлттық кодымыздың анықтаушы бір элементі ретінде қоғамдық, отбасылық іс-әреке­тімізде, тұрмыс-салтымызда ұстануымыз керек. Себебі, ұлттық әдет ғұрып, салт дәс­түрлер арқылы – қазақ халқының өзіндік дәстүрлерін бойына сіңіре білетін, салт-дәстүрлерімізді ұғына білетін, оны ұрпақ­тан-ұрпаққа жалғастыра білетін, ұлттық рухпен қару­ланған тұлғаны қалыптас­тыруға мүм­кіншілік аламыз. Халқымыздың тәрбие негізі, асыл қазынасы – салт-дәс­түр­лерді дұрыс жеткізе білсек, ұлтжанды азаматты қалыптастырдық деп, нық айтуға болады.

Б.ҚАЛШАБАЕВА,

әл-Фараби атындағы ҚазҰУ тарих, археология және этнология факультетінің профессор м.а., т.ғ.д.

Б.СОЛТИЕВА

 

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *